Tuesday, December 07, 2010

Simon on Mikro Gids

If you want to read the article by English, Here's Google Translate .

Source : Mikro Gids.

Paragnosten vindt hij oplichters en in het zesde zintuig gelooft hij totaal niet. Toch speelt Simon Baker al drie seizoenen lang het medium Patrick Jane in de SBS 6-serie The mentalist (elke donderdag, 20.30). Mikro Gids sprak Simon Baker in Los Angeles. ‘Ik ben een flirt.’

Het had weinig gescheeld of The mentalist had het zonder Simon Baker moeten doen. De 41-jarige acteur heeft zich namelijk jarenlang te goed gevoeld voor televisie. ‘Ik was een arrogant heerschap dat zijn neus ophaalde voor alles wat een commerciële lading had. Ik wilde mensen raken met mijn werk en dacht dat dit niet zou lukken met zoiets oppervlakkigs als tv. Achteraf zie ik ook wel in dat ik mezelf veel te serieus nam’, vertelt Baker op de set van zijn hitserie. Pas toen hij zijn ego opzijzette, kwam ook het succes. Eerst met de advocatenserie The guardian en nu met The mentalist.

Hoe vaak heb jij al de vraag gekregen of je even iemands gedachten kunt lezen?

‘Ik geloof dat die vraag me nu een keer of tweeduizend is gesteld. Elke journalist denkt zijn interview grappig te beginnen door te zeggen: “Vertel me eens wat er in mijn hoofd omgaat?” Ik zou willen dat ik de gave had om gedachten te lezen en mensen direct te doorzien. Helaas ben ik maar een simpele acteur die doet alsof.’

Oplichterij
Geloof jij in mediums of paragnosten?
‘Nee, ik vind het allemaal oplichterij. Mensen die beweren dat ze een zesde zintuig hebben, zijn of niet goed bij hun hoofd of belazeren de boel. Natuurlijk heb ik op een vlooienmarkt ook weleens een tarot-lezing gedaan, maar dat was puur uit narcistisch oogpunt. Je hoort iets positiefs over jezelf, en dat geeft je ego een boost. Maar werkelijk geloven doe ik die onzin niet.’

Dus je zegt eigenlijk dat jouw karakter Patrick Jane uit 'The mentalist' ook een oplichter is?
‘Dat hoor je mij niet beweren; ik zie Patrick Jane namelijk niet als een echt medium, en hij is ook geen helderziende. Deze man kijkt en luistert gewoon heel goed naar zijn medemensen, iets wat we zijn verleerd in de huidige maatschappij waarin iedereen druk, druk, druk is. Jane staat veel meer “open” dan de doorsneepersoon en pikt daardoor signalen op die de rest niet ziet. Het is een foefje dat we allemaal kunnen leren met veel oefenen.’
Heb je weleens moeite om je rol aan het einde van de dag los te laten?

‘Nee, ik ben geen ‘method-acteur’, zoals Viggo Mortensen of Robert De Niro. Ik kan gerust ‘s middags een zwaar emotionele scène spelen en ’s avonds aan de keukentafel grapjes maken tegen mijn kinderen. Het leven als Simon Baker bevalt me te goed om de hele dag in het hoofd van Patrick Jane te gaan zitten.’
Jill Waas

Lees het hele artikel in Mikro Gids

0 意見: